مقالاتموتورهای بازیسازی

10 بازی ویدیویی که دنیا را تغییر دادند

اگر چه بازی های ویدیویی تقریبا حوالی 50 سال سن دارند، اما می توان آن را پدیده ای جدید دانست که هر روز بر زندگی افراد بسیاری تاثیر می گذارد. در طول این نیم قرنی که مدیای جدید خلق شده، هزاران بازی جذاب منتشر شده که ارزش امتحان کردن و بازی کردن را داشته اند و می توان لیستی چند صد تایی از بازی هایی نوشت که تجربه شان بسیار اثر گذار بوده است.

اما، لیست بازی هایی که دنیا و آینده صنعت سرگرمی را تغییر دادند بسیار بسیار کوتاه تر است. شاید کمتر از 20 عنوان را بتوان در این لیست گنجاند و از تاثیرات شگرفشان روی صنعت ویدیوگیم گفت. در مطلب پیش رو، 10 بازی را انتخاب کرده ایم و می خواهیم برای تان بگوییم چرا این عناوین قادر به ایجاد تغییری بزرگ بودند و صنعت بازی را به شکلی که اکنون می بینیم در آورده اند.

 

Spacewar! – 1962

SpaceWar!

البته، SpaceWar! اولین بازی ویدیویی تاریخ نیست و به این علت آن را در لیست قرار نداده ایم اما این عنوان برای اولین بار، وظیفه این مدیوم را به ما فهماند. این بازی اصیل بود و بسیاری از استانداردهای کنونی دنیای بازی را رقم زد. buy essay online

Spasewar! برای PDP-1 طراحی شده بود و دو بازیکن می توانستند کنترل سفینه های فضایی شان را به عهده بگیرند و با یکدیگر به نبرد بپردازند. گیم پلی چیز خاصی نداشت که آن را انقلابی بدانیم اما به طرز شایسته ای، اولین بازی ویدیویی تاریخ بود.

Pong – 1972

pong-1972

پنگ یکی از اولین بازی های آرکیدی بود که تولید شد و توانست موفقیتی عظیم به دست آورد. پس از اینکه یکی از دستگاه های پنگ مورد آزمایش قرار گرفت و مردم دورش جمع شدند، سازندگان با محبوبیت آن پی بردند و هزاران مدل در سراسر جهان پخش کردند. چند سال بعد، نسخه خانگی آن ساخته شد تا افراد بیشتری در تمام اوقات و با فراغ بال بتوانند به انجام بازی دونفره بپردازند.

پنگ یک بازی بسیار ساده است که دو بازیکن در دو سمت تصویر، کنترل بلوکی سفید رنگ (مثلا راکت) را بر عهده دارند و باید تا در توان دارند توپ را به سمت حریف پرتاب کنند. اگر طرف مقابل نتواند توپ را دریافت کند، یک امتیاز مثبت ثبت می شود. شاید الان چندان سرگرم کننده نباشد اما در سال 1972، فوق العاده تفریح جذابی بود.

Space Invaders – 1978

Space-Invaders

این یکی را همه ما در فرم ها و قالب های متنوع بازی کرده ایم و می دانیم که هدف در آن چیست. نسخه اصلی Space Invader ساختاری مستحکم و جذاب داشت، به حدی که مردم از شدت و حدت استرس کنترلرهای شان را می شکستند. افکت صدا، موسیقی های پس زمینه و گیم پلی در کنار هم ترکیبی فوق العاده به وجود آوردند.

شاید حالا اثری از Space Invaders و کلونی هایش در جریان اصلی این روزهای بازی های ویدیویی نباشد اما در زمان خود، فوق العاده بازی تاثیر گذاری بود و جمعیت بسیاری از داشتن چنین سرگرمی جذابی روی تلویزیون های شان به خود می بالیدند. بازی سازهای بسیاری از Space Invaders برای ساخت عناوین خود الهام گرفتند که شیگریو میاموتو، پدر بازی های ویدیویی مدرن یکی از آن هاست.

Tetris – 1984

Tetris-VeryFirstVersion

تتریس یکی از محبوب ترین بازی های تاریخ بود که هر کسی می توانست آن را بازی کند اما آنقدر سخت بود که برای حرفه ای شدن در آن باید ساعت ها زمان می گذاشتید. هنوز هم چنین است، فرم های مختلفی از تتریس هنوز هم توسط مردم بازی می شود و این نشان دهنده اهمیت بالای یک بازی ویدیویی است که طی 30 سال، همچنان محبوب باقی مانده.

تتریس اصلی، روی هر کنسول دستی گیم بوی که توسط نینتندو فروخته می شد قرار داشت و همین مسئله سبب شد بیش از پیش این عنوان شناخته شود. شاید بتوان گفت تتریس یکی از عناوین قدیمی است که با همان ساختار اولیه اش، هنوز هم طرفداران بی شماری دارد.

Super Mario Bros. – 1985

mario

ماریو، آه. ماریوی دوست داشتنی.

محال است که گیمر باشید و Super Mario Bros. سال 1985 را بازی نکرده باشید. در واقع از همین نقطه بود که سفر طولانی ماریو تا به امروز آغاز شد. سری ماریو با ده ها نسخه فرعی و اصلی، حالا پرفروش ترین سری بازی تاریخ است و حتی امروز، پس از گذشت 30 سال، همچنان با قدرت تمام می تازد، به حدی که می تواند در کنار عناوین برتری چون The Last of Us و Grand Theft Auto V، در لیست برترین بازی های سال باشد.

شیگریو میاموتو و نوابغ نینتندو محصولی تولید کردند که بعدها سبب شد نینتندو قدرت پیدا کرده و به یکی از برترین ناشرین بازی های ویدیویی تاریخ تبدیل شود، سبک پلتفرمرها رشد پیدا کند و صدها و شاید هزاران بازی با تاثیر پذیری از آن ساخته شود.

Super Mario Bros. توانست 3 دهه لقب پرفروش ترین بازی تاریخ را یدک بکشد تا اینکه Wii Sports، محصول دیگر میاموتو و نینتندو، به بازار آمد. این نشان می دهد که پس از گذشت این همه سال، تنها خود نینتندو است که می تواند رکوردهای پیشین اش را شکسته و آن ها را بهبود بخشد.

Doom – 1993

doom2shoot21

DOOM را نمی توان اولین بازی اول شخص تاریخ نامگذاری کرد، چرا که Wolf 3D پیش از آن توسط id Software ساخته شده بود و این مکانیک پیش از سال 93 به کار رفته بود اما تاثیری که DOOM در صنعت بازی داشت، غیر قابل انکار است.

شاید اگر DOOM نبود و جان کارمک و جان رومرو این بازی را نمی ساختند، الان Call of Duty نداشتیم که بخواهد جیب مردم را هر ساله خالی کند. سبک شوتر اول شخص امروزه یکی از حائز اهمیت ترین سبک هاست و هیلو و Half-Life پس از DOOM توانستند بززگ ترین تغییرات در این سبک را ایجاد کنند.

خوشبختانه DOOM هنوز زنده است و احتمالا تا چند ماه دیگر بتوانیم آخرین نسخه از این عنوان را تجربه کنیم. شاید به شکوه گذشته نباشد اما به هر حال DOOM است دیگر، در هر شرایطی دوستش داریم.

Buy cheap Viagra online

Final Fantasy VII – 1997

cg_cloud

Final Fantasy VII اولین عنوان در سری فاینال فانتزی بود که از گرافیک 3 بعدی بهره می برد و برای اروپا هم عرضه می شد. هفتمین نسخه از سری فاینال فانتزی یکی از محبوب ترین نقش آفرینی های ژاپنی تاریخ به حساب می آید که مقبولیت بسیار بالایی در غرب هم پیدا کرد و غیر ژاپنی ها را هم به این سری علاقه مند نمود.

این بازی حتی امروز هم شدیدا دوست داشتنی است و می توانید با مراجعه به صفحه استیم این بازی، آن را خریداری کرده و بازی کنید. باید توجه داشته باشید که مکانیک بسیاری از نقش آفرینی های غربی و شرقی، الگویی از فاینال فانتزی 7 است.

World of Warcraft – 2004

WorldofWarcaft_Logo

World of Warcraft چهارمین عنوان از سری وارکرفت بود و بدون هیچ تردیدی، اولین MMORPG تاریخ. این عنوان، توانست میلیون ها بازیکن را از سراسر جهان گرد هم آورد و مجبورشان کند که برای انجام این بازی ده ها دلار بپردازند.

ده ها توسعه دهنده پس از موفقیت World of Warcraft به ساخت بازی در این ژانر پرداختند اما یکی پس از دیگری شکست خوردند. به جرات می توان گفت که حداقل تا سال 2010، هیچ عنوانی وجود نداشت که بتواند پایاپای با این عنوان رقابت کند و WoW یکه تازی می کرد. دنیای این بازی به قدری بزرگ و عظیم است که حتی همین حالا هم بسیاری از عاشقان دنیای وارکرفت می توانند وارد آن شده و ماه ها در آن بمانند.

Angry Birds – 2009

99922-1280

انگری بردز شاید به تنهایی بازی خاصی نباشد و پیچیدگی آنچنانی نداشته باشد اما از یک منظر فوق العاده اثر گذار بود و توانست آینده ای برای بازی های موبایل به وجود آورد. حالا پس از گذشت 6 سال، به جایی رسیده ایم که جمعیت گیمرهای کره زمین به تعداد اسمارت فون ها و تبلت هایی است که به مردم فروخته می شود.

همه ما دوره ای کوتاه را در اعتیاد به انگری بردز به سر برده ایم و می دانید که در مورد چه چیزی سخن می گوییم. حقیقت این است که انگری بردز توانست این تفکر را جا بیندازد که بازی های ویدیویی می توانند در بستر موبایل فوق العاده درآمدزا باشند.

Minecraft – 2011

Minecraft-2011-iphone-ipad-android

ماینکرفت را هر کسی نمی پسندد اما اگر در گرداب آن بیفتید، این بهترین چیزی است که می تواند زمان شما را پر کند. از کودکان گرفته تا بزرگسالان، همه می توانند عاشق ماینکرفت باشند، این بازی درجه سنی ندارد. پیش از اینکه ماینکرفت برای تمامی پلتفرم های ممکن عرضه شود، یک بازی مستقل محسوب می شد که تنها برای پی سی ساخته شده بود.

بدون هیچ هدف خاصی، ماینکرفت تلاش می کند تا حس آزادی را به بازیکن هدیه کند. هر گیمر با توجه به نوعی که می پسندد، می تواند در محیط بچرخد، بسازد و یا حتی از دست موجودات عجیب و غریب فرار کند. هر حالتی که دوست داشته باشید امکان پذیر است.

ماینکرفت قوانین بازی های ویدیویی را تغییر داد و می توان آن را آخرین نمونه تاثیر گذار در این صنعت دانست.

در نهایت…

از Half-Life و Call of Duty گرفته تا Shadow of the Colossus می توانند در بین بازی هایی که دنیای سرگرمی را تغییر دادند قرار بگیرند. این لیست تنها به 10 بازی محدود شده اما اگر از نگاه شما عناوینی بودند که تاثیرشان روی صنعت بازی های ویدیویی غیر قابل انکار است، در قسمت نظرات آن ها را با ما در میان بگذارید.

برچسب ها

ایمان شریعتی

سلام. اینجانب ایمان شریعتی، دانشجوی رشته نرم افزار؛ چند سالی هست که در عرصه های نرم افزارهای پیشرفته و بازی سازی مشغول هستم و از این سایت هدف بر این دارم که بهترین خدمات و موتورهای بازی سازی کشور را ارائه دهم. باما همراه باشید..

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
قالب وردپرس