مفهوم گیم پلی GamePlay

http://static4.gamespot.com/uploads/screen_kubrick/mig/5/1/8/9/2125189-169_crysis_3_pc_gameplay_021813_alienrush.jpg

گیم پلی یک روش است که مشخص میکند تا بازیکنان چگونه با بازی تعامل  کنند.گیم پلی از قواعد بازی ساخته میشود و در آن باید موارد زیر نشان داده شوند :

بازیکن چگونه با با بازی ، ارتباط بر قرار می کند ؟
بازیکن چگونه از پس چالش ها و مشکلات بازی بر می آید ؟
فضای بازی و نقشه آن چگونه است ؟

گیم پلی از گرافیک و صدای بازی سوا و جدا است.در حقیقت گیم پلی به جنبه های تعاملی بازی میپردازد. گیم پلی ، یک کتاب یا فیلم را که با کاربر تعامل ندارند را ، به یک بازی تبدیل می کند که با کاربر در تعامل است.طراحان بازی ، با استفاده از مکانیک بازی ،  یکسری مشکلات که بتوانند بازیکن را سرگرم کنند را طراحی می کنند.در طراحی یک گیم پلی ، موارد زیر باید رعایت شوند :

تجسم فضای بازی
در نظر گرفتن خاصیت تغییر پذیر بودن اشیای محیط
وجود و حاکمیت یکسری قواعد برای وضعیت اشیا برای پاسخ دادن به دیگر اشیا یا بازیکن ( برای مثال اگر گلوله به ماشین برخورد کرد ، ماشین به عقب برود.)
وجود تنبیه و تشویق بازیکن در نتیجه تغییر در وضعیت بازی
قابلیت کنترل وسایل محیط توسط بازیکن ( مثلا جابجا کردن صندلی یا برداشتن میخ از زمین)

انواع گیم پلی

۱) گیم پلی مشارکتی یا Cooperative
واضح ترین مثال برای این نوع گیم پلی ، بازی Counter Strike است.در این بازی به صورت LAN و Multiplayer چند نفر بر علیه یک یا چند نفر بسیج میشوند و در طی بازی یک سری از امکانات که برای آنها غیر قابل استفاده است یا قفل است ، آزاد میشود.

۲) گیم پلی نبرد مرگ یا Deathmatch
نام دیگر آن Player Vs All است ، یعنی بازیکن باید همه دشمنان را تا فرا رسیدن یک شرط ( مثلا محدودیت زمانی ) نابود کند و در آخر به تعداد کشته هایش به او امتیاز داده میشود.مثلا بازی های ماشین سواری که یک کاربر با چند ماشین دیگر مسابقه میدهد ، یک نوع از Deathmatch هستند.

۳) گیم پلی جمعی یا Emerge
مثال این نوع ، مانند The Sims یا بازی های آنلاین مانند Travian است که هر بازیکن یک نقش را ایفا می کند.

۴) گیم پلی بزن – برو یا  Hack & Slash
در این نوع بازی ها ، بازیکن با مبارزه با دشمنان خود برخورد می کند و پیشروی میکند ، برای مثال بازی Devil May Cry یا  God of war یا Ninja Gaiden یا Golden Axe یا شورش در شهر ، از این نوع سبک پیروی می کنند.

۵) گیم گلی مرحله ای یا Leveled
تغییر پارمتر های بازی برای اینکه بازی آسان ، خسته کننده و یا بازی سخت ، کسل کننده نشود که منجر به چندین مرحله میشود.برای ایجاد مراحل در یک بازی ، میتوان  سرعت بازی ، میزان جان دشمنان ، تعداد دشمنان ، ابزار بازیکن ، زمان گیم پلی و … دستکاری کرد.

۶) گیم پلی غیر خطی یا Nonlinear
در این نوع ، بازیکن می تواند یک کار را به چندین صورت انجام دهد و آزادی بیشتری دارد . مثلا بازی GTA یا Splinter Cell از این نوع گیم پلی پیروی می کنند. این نوع گیم پلی در کنار دیگر گیم پلی ها می آید و آنها را کامل میکند.

۷) گیم پلی تکان های ناگهانی یا Twitch
در این نوع گیم پلی ، که در دیگر گیم پلی ها نیز استفاده میشود ، سرعت واکنش دادن بازیکن مهم است ، مثلا در بازی Mortal Kombat یا در FIFA یا Quake II Arena زمان واکنش بازیکن مهم است.

تعریف Playability
مشخص می کند که یک بازی یا یک شی درون بازی تا چقدر یا تا چه زمانی می تواند بازی شود. مثلا یک ماشین تا وقتی که کامل خراب نشده است ، Playable است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
قالب وردپرس